عده‌ای دیگر، از تأثیرات این تحول بر دورنمای جنگ می‌پرسند و اینکه آیا جنایت در النصیرات می‌تواند روند جنگ غزه را تغییر دهد یا نه.

خون‌بازی نتانیاهو با کارت اسرا / گفت‌وگو با تحلیلگران درباره پیامدهای جنایت اردوگاه النصیرات بر دورنمای جنگ غزه

به گزارش قدس آنلاین، همزمان، افشاگری در مورد کمک‌های نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی در انجام این عملیات هم انتقادهای بسیاری به دنبال داشته است. انتشار فیلم‌هایی که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها از اسکله دریایی بایدن به عنوان مقر عملیات استفاده کرده‌اند قابل توجه است؛ همان اسکله‌ای که با وعده کمک‌رسانی و انتقال کمک‌های بشردوستانه به مردم شمال غزه ایجاد شد. براساس تصاویر منتشر شده، رژیم صهیونیستی برای نفوذ به اردوگاه النصیرات، از پوشش کامیون‌های یخچال‌دار و به اسم کمک‌های بشردوستانه از طریق اسکله شناور ساخته شده توسط آمریکایی‌ها استفاده کرده است. اشغالگران در نهایت پس از اجرای عملیات هم بار دیگر خود را به اسکله شناور آمریکایی رساندند و یک بالگرد به کمک آن‌ها آمد تا منطقه را به‌سرعت ترک کنند.

اسرا؛ کارت بازی نتانیاهو
 ناصر ترابی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس در تشریح تأثیرات و تبعات نسل‌کشی در اردوگاه النصیرات در معادلات منطقه‌ای، معتقد است: پیش از اینکه این مسئله در معادلات میدانی تأثیر بگذارد باید به یکی از مهم‌ترین حواشی که در روزهای گذشته کمتر به آن اشاره شده پرداخت، به‌طوری‌که یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حال آماده‌سازی بیانیه برای خروج از کابینه نتانیاهو بود اما این عملیات جنون‌آمیز صورت گرفت. این اتفاق فضای رسانه‌ای رژیم صهیونیستی را به کل تحت تأثیر قرار داد و پس از آن گالانت اعلام کرد فعلاً از خروج از کابینه جنگ منصرف شده که این اتفاق اعتباری دروغین و تبلیغاتی برای نتانیاهو ایجاد کرد. به نظر می‌رسد دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی از مکان نگهداری اسرا تا حدودی مطلع بوده ولی این مسئله را به عنوان کارت برنده نتانیاهو برای زمان و فرصت مناسب نگه داشته تا وی بتواند کابینه جنگی خود را از سقوط نجات دهد.

خون‌بازی نتانیاهو با کارت اسرا / گفت‌وگو با تحلیلگران درباره پیامدهای جنایت اردوگاه النصیرات بر دورنمای جنگ غزه

وی تصریح کرد: عملیات اخیر صهیونیست‌ها اگرچه منجر به آزادسازی چهار اسیر شد اما دستاوردی برای رژیم به همراه نداشت، چراکه در پی آن حماس اعلام کرد در بمباران محل یا شده تعداد دیگری از اسرا کشته شده‌اند. همزمان پس از این عملیات، تعداد زیادی از شهرک‌نشین‌ها و یهودیان ساکن شهرهای حیفا، تل‌آویو، عسقلان و... به خیابان‌ها آمدند و درخصوص سیاست‌های جنگ‌طلبانه نتانیاهو اعتراض گسترده‌ای برپا کردند.

تل‌آویو تهاجمی‌تر شود
حماس آزادی چهار اسیر، آن هم در نهمین ماه جنگ را نشانه بارزی از شکست نظامی تل‌آویو خوانده، با این حال عده‌ای معتقدند این اتفاق یعنی آزادی چند اسیر می‌تواند صهیونیست‌ها را ترغیب کرده تا بر عملیات نظامی و تهاجمی خود بیفزایند، اقدامی که بی‌تردید نتایج فاجعه‌باری به دنبال خواهد داشت.

ترابی در پاسخ به این پرسش که رفتار اسرائیل پس از عملیات اخیر چگونه خواهد بود، گفت: رویکرد رژیم صهیونیستی در سه مسئله تا حدودی تغییر خواهد کرد، نخست، ممکن است تل‌آویو پس از این کشتار و کسب غرور کاذب در آزادسازی تنها چهار اسیر، به قسمت‌هایی از لبنان حمله کند. دوم، احتمال دارد با قدرت بیشتری عملیات‌های نظامی گسترده‌ای در رفح و غزه علیه مقاومت انجام دهد و سومین نکته اینکه تل‌آویو با فضاسازی رسانه‌ای و انجام تبلیغات پوشالی، بسیاری از مشکلات و اختلافات داخلی در سرزمین‌های اشغالی و اعتراضات به کابینه نتانیاهو و حتی سطح فشارهای برخی از مقامات آمریکا بر اسرائیل را کاهش دهد. با این حال باید توجه داشت حجم گسترده جنایات در غزه که مخالفت‌های گسترده جهانی را به دنبال داشته، می‌تواند مانند سدی عمل کرده و جلو هرگونه حرکت بی‌محابای اسرائیل را بگیرد.

دورنمای جنگ
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اطلاعات منتشر شده از همکاری واشنگتن با تل‌آویو در این جنایت تصریح کرد: تمامی اختلافات بایدن و حتی ترامپ با نتانیاهو رویکردی تاکتیکی دارد، اما در حوزه راهبردی، واشنگتن در حمایت از تل‌آویو در تمامی عرصه‌های امنیتی، نظامی، مالی، تسلیحاتی و حتی حمایت کامل در مجامع بین‌المللی دریغ نکرده است و اگر مشکلی هم باشد بیشتر در راستای رفتارهای متناقض و خارج از برنامه نتانیاهو با کاخ سفید است.

 ترابی در انتها اشاره‌ای به دورنمای جنگ در غزه داشت و افزود: اگر جنگ در غزه تا اواسط شهریور به پایان نرسد تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه خواهد داشت و این سیاستی است که نتانیاهو به دنبال آن است تا بتواند با پیروزی ترامپ در انتخابات آبان، علاوه بر گسترش دامنه جنگ در منطقه، راهبرد جنون‌آمیز خود در فلسطین و سرزمین‌های اشغالی را ادامه دهد.

رسوایی حقوق بشر غربی
 

خون‌بازی نتانیاهو با کارت اسرا / گفت‌وگو با تحلیلگران درباره پیامدهای جنایت اردوگاه النصیرات بر دورنمای جنگ غزه

 رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه هم با اشاره به معیار دوگانه غرب در زمینه حقوق بشر که به‌ویژه در اتفاقاتی مانند کشتار اردوگاه النصیرات غزه که به شهادت و زخمی شدن بیش از ۸۰۰ زن و کودک منجر شد نمود بارزی پیدا می‌کند، گفت: امروز رویکردهای سیاست‌زده و اعمال استانداردهای دوگانه ایالات متحده آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی درزمینه حقوق بشر و جنایات رژیم صهیونیستی در موضوع مردم غزه و رفح، به عامل رسوایی آن‌ها در میان مردم جهان تبدیل شده است. البته این رفتار در سطح بین‌الملل جدید نیست بلکه در حال حاضر به سنتی سیاسی، رفتاری و گفتاری برای کشورهای غربی تبدیل شده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه اکنون راهبرد کشورهای غربی در برابر دولت‌های مستقل و مدافع فلسطین، تهاجمی و خصمانه است، افزود: در دهه‌های اخیر، دولت‌های مستکبر غربی، کشورهایی که با اهداف استکباری نظام سلطه مقابله می‌کردند را ناقض حقوق بشر می‌نامیدند و امروز آن‌ها خود یکی از مدافعان اصلی نسل‌کشی فلسطینیان هستند.

وی تصریح کرد: بیش از هشت ماه از جنگ غزه می‌گذرد و تا به حال بیش از ۳۷هزار نفر به شهادت رسیده‌اند، این در حالی است که کشورهای اروپایی به اصطلاح مدافع حقوق بشر کوچک‌ترین واکنشی به این مسئله نداشته‌اند و در راستای سیاست استفاده ابزاری از مفهوم حقوق بشر تنها برای آرام کردم اعتراضات داخلی در کشورهای خود ژستی انسان‌دوستانه در مقابل رسانه‌ها می‌گیرند و به‌صورت لفظی و ظاهری آن را محکوم می‌کنند در صورتی‌که اگر حمایت‌های آن‌ها نبود رژیم صهیونیستی قدرت و توان مقابله با محور مقاومت را نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.